00:00:00
Velkommen til "Under huden" med Asteta Clinic. Podkasten hvor vi snakker om estetikk, plastikkirurgi og kosmetiske behandlinger, men også tankene, menneskene og historiene bak. I dag er jeg så heldig å ha med meg en kirurg fra USA, Los Angeles. Dr. Millicent Rovello. En travel og populær kirurg i hjertet av LA. Og som er nå i Norge denne uken for å snakke på det som heter NAM,
00:00:34
en internasjonal konferanse, er et samarbeid med den amerikanske foreningen. Derfor tar vi denne episoden på engelsk. Hvis dere ønsker, så kan dere se episoden på vår YouTube-kanal med norsk tekst. Velkommen, dr. Millicent Rovello. Takk. Etter introduksjonen på norsk vil vi gjerne gjøre episoden på engelsk. Takk. Det setter jeg pris på. Norsk er ikke så godt. Jeg hadde akkurat en kort introduksjon av deg som amerikansk plastikkirurg
00:01:09
som kommer fra hjertet av L.A., Beverl Hills. Som etter min mening er hvor plastikkoperasjonen kommer fra, i hvert fall det estetiske. Ja, det er plastikkoperasjonens mekka. Mange byer i verden gjør det veldig bra, men Beverly Hails er kjent for å være et nettsted for plastikkoperasjon. Det er veldig fint at du har kommet helt til Oslo og Norge.
00:01:41
Har du hatt tid til å gå rundt i Oslos gater? Ja. Noe av det jeg liker å gjøre når jeg besøker en ny by, er å gå. Gå byen. Vi får ikke gå mye i L.A., L.A. er svært bilbasert. Men hvis jeg kan gå rundt i lokale områder, restauranter og butikker, får jeg følelsen og energien i byen mye bedre. Så jeg gikk rundt i byen i dag, til vintagebutikker og lokale kafeer. Og det har vært flott. Oslo har vært fantastisk. Det høres fint ut.
00:02:13
Er det noe ... Når du går her og ser på nordmennene, er det noe du kan se? Som er annerledes enn befolkningen i L.A.? Det var vanskelig å si. Og jeg la merke til noe som er så åpenbart. Men det er så mye kaldere her enn i Los Angeles. Man ser ikke så mye av folkene, for de har hette, hatt og arr.
00:02:44
Så jeg føler at ansiktet er mer leggende enn resten av kroppen. Mens i Los Angeles er det litt motsatt. Det er en interessant observasjon. Ja, og jeg føler at plastisk kirurgi kan være mer fokusert på ansiktet enn kroppen. Men det var bare min korte observasjon. Og jeg ser på statistikken fra estetisk samfunn i USA,
00:03:14
for du er veldig god til å ha gode tall, som vi prøver å utvikle her i Norge også. Som vi begynte nylig. Men jeg tror at antall prosedyrer innenfor de ulike områdene, som ansiktsløft, bryst, liposuksjon, øyelider etc., er ganske likt. Ok. Som det er her. Ja. Jeg tror det er ganske likt. Når jeg har forsket litt på deg, og jeg er stor fan av podkasten din ...
00:03:49
Jeg anbefaler det til alle jeg kjenner. Og jeg leste litt mer om deg på Internett før dette møtet. Og jeg ser at du har en fin, holistisk tilnærming til pasientene, som jeg setter pris på. Jeg tror det er kjempeviktig at vi, gjennom podkasten din, viser at du er en pioner, og kjenner feltet og forskningen på plastisk kirurgi, men også vet hvordan man behandler pasienten.
00:04:19
Ja. Jeg tror det er veldig viktig. For hvis du har vært plastisk kirurg, er det skremmende, selv som plastisk kirurg. Selv som en som vet så mye om kirurgi. Når du legger deg i hendene på en annen, er det pålitelig og skremmende. Så det kan du holde i tankene når du behandler pasientene. Det kan være superrutinert. Du har to-tre saker på en dag. Du har tatt to-tre av dem i går. Det er veldig rutinert for oss.
00:04:52
Men for pasientene er det veldig viktig. Og du må ta med ansvar for stresset, angsten de føler, og virkelig kunne behandle alle følelsene også, i stedet for bare operasjonen og skjæringen. Ja, jeg tror det er veldig viktig. Det er som du sier, en normal dag på jobben for oss. Og det er en enorm dag for oss. Jeg glemmer det. Det er noe som er viktig å huske for hvert operasjon. Dette er en enorm dag for denne personen.
00:05:27
Når det er sagt, er det også viktig at vi kjenner det tekniske aspektet. Og vi kjenner forskningen bak plastisk operasjon. Og plastisk operasjon er et enormt felt, og vi må studere, lese artikler og være i kongresser. Og nå med det norske-amerikanske estetiske møtet her i Oslo, er det en god arena for å møte kirurger fra ulike områder.
00:05:58
Det er flere kirurger fra USA som kommer, og noen andre land. Og også tjenestepiker fra mange land som kommer til Oslo denne uken. Det er fantastisk. Det er et kombinert møte mellom det amerikanske estetiske samfunnet og det norske estetiske samfunnet. Det å kombinere de to kreftene er veldig sterkt. Og jeg er veldig glad for å se de ulike landene som representerer Norge. Absolutt. Og jeg tror det er fint hvert år å prøve å finne noen møter å gå til.
00:06:29
Og bare å sørge for at du er ... Hvordan skal jeg si ... Oppdatert på nyhetsteknologien og hva slags forskning som finnes der ute. Feltet beveger seg så raskt. Og så fra ett år til neste ... Ting blir oppfunnet, prosedyrer endres, nye protokoller utvikles. Og hvis du ikke blir i den verden, er det lett å falle bak. Så ja, jeg prøver å begrense noen av konferansene jeg går til.
00:07:00
Det kan være mange, men jeg prøver å få minst ett eller to i året. Og det er flott. Det holder meg på tå hev. Når jeg forlater disse konferansene, tenker jeg alltid: Jøss, jeg er den verste plastkirurgen! Og alle andre er så flinke! Man hører så mange flotte presentasjoner og tenker: "Jøss, det er fantastisk!" Så det inspirerer deg til å bli bedre. Og til å gjøre så godt vi kan for pasientene våre. Så jeg gleder meg til forhandlingene dine også de neste par dagene.
00:07:32
Men når det gjelder teknologi og utvikling i plastisk kirurgi-feltet, ser du noen spesifikke trender i LA eller Beverly Hills som kanskje ikke hadde kommet til Oslo? Eller er det ... Ja, det er et godt spørsmål. Uansett hvilket år eller tiår det er, sier folk alltid at brystimplantatstørrelsen endrer seg. Jeg vet ikke om det er sant. Fra et år til neste sier de at vi blir mindre eller større.
00:08:03
Og jeg tror at i Los Angeles er trenden å bli mer eller mindre "større". Men jeg var på en konferanse for noen uker siden. Den var nasjonalbasert, og det kom kirurger fra hele landet, ikke bare Los Angeles. Og jeg vil si at jeg tror at i Amerika i generell er trenden med brystimplantater litt mindre. Jeg tror bare at i Los Angeles har de ikke helt fått det innlegget ennå.
00:08:34
Når det gjelder brystimplantater, ser jeg i hvert fall her i praksisen at jeg ser mange kvinner som har gamle brystimplantater. Og med det er det en endring med ... På et tidspunkt må du endre disse enhetene. Og jeg tror mye av tiden er det litt ... Med operasjon og teknikk og resultater er det lettere å bli litt større med implantatet. Men da må du ta i betraktning at noen av disse pasientene ikke vil ha det lenger.
00:09:07
De vil gå ned i størrelse, og da må du kanskje ha en kombinert prosedyre. Ja, absolutt. Så jeg vil si ... Når du først har brystimplantater, er det lett. Du er i 20-årene, du tar dem, og du gjenopplever, er på jobb og gjør det om en uke. Og så er det 15-20 år, og det er på tide å oppdatere implantatene, for de skal ikke vare for alltid. Og plutselig er det en mye større operasjon enn bare å ta dem inn.
00:09:39
Man har fått barn, vekta har endret seg, man trenger et løft. Man kan ha komplikasjoner knyttet til implantatene, som kapsulær kontraktur. Men jeg finner at det vanskeligste å gjøre med oppussing av brystimplantater, er å gjøre det mindre. Det er så mye enklere å gå større eller holde seg like stor. Men å gå mindre med brystimplantater er en mye større operasjon enn jeg tror folk forstår.
00:10:11
For man må ta tak i den interne lommen, hvor implantatet sitter. Man må gjøre noe med huden, for huden sitter rundt et større implantat. Så man må redusere huden og løfte den en slags. Det er vanskelig å forandre det brystet til en mindre størrelse. Det er veldig viktig at disse pasientene forstår valgene de må ta. Vi guider dem og prøver å si
00:10:42
at hvis man går større, er det enklere, hvis man går mindre, må man gjøre dette. Og det kan være litt mer komplisert med tanke på resultatene og sånt. Riktig. Mitt spørsmål til deg er hva du vil si ... Det er ingen gjennomsnittlig pasient, men hva ser gjennomsnittlig pasient i Norge etter? Som primære argumentasjoner. Hva er utseendet deres? Det er litt annerledes. Pasienter kommer inn på kontoret mitt og sier: "Jeg vil ha naturlige bryst."
00:11:16
Men når vi begynner å snakke, eller om de tar opp telefonen eller viser bilder av brystet de liker ... Etter min mening er det ikke så naturlig. Naturlige bryster ser ikke sånn ut. Men når du snakker om implantatdistributørene, tror jeg gjennomsnittet i Norge er omtrent 325, sånt. Så det er ikke så stort. Særlig avhengig av hvor høye pasientene er.
00:11:51
Men jeg kan se hvordan det vil gi deg et naturlig bryst. Du vil ha mer overlegen pulp fordi det er et implantat, men det blir ikke overlegen. Du liker å snakke om brystimplantater, og noen kvinner med veldig gamle brystimplantater. Pasientene er også naturlige. Ser du det i praksisen? Har du eldre pasienter enn før? Eller forandrer det seg? Jeg har lagt merke til at eldre pasienter kommer inn for sitt første plastoperasjon.
00:12:31
Vi har pasienter som er eldre og trenger avvisninger og utveksling. Men det er flere pasienter som tar sitt første plastoperasjon eldre enn de var før. Folk som får ansiktsløft, blir alltid eldre. Men selv magebein og brystøvler er ikke bare for 20
- og 30-åringer. Kvinner i 50
- og 60-årene tar sitt første plastoperasjon. Og de føler seg unge, selv om de er i høyere alder.
00:13:01
De føler seg livsviktige og fulle av energi. Og de vil at kroppen skal følge etter. "Jeg har fortsatt et par tiår igjen!" "Det er ikke over ennå." "Så jeg får meg selv stemt opp her." Som jeg har forstått ... I USA og mange andre land bortsett fra Norge vet jeg at pasienter er veldig nysgjerrige på før
- og etterpå. Eller snakker du om det i din egen podkast?
00:13:33
Hvor viktig det er å se kirurgens estetiske øye, og resultater etc. I Norge har vi ikke lov til å publisere før
- og etterpå. Og etter min mening tror jeg det er noen ulemper med kanskje flere vanskeligheter for pasientene med å velge rett kirurg for dem. Men samtidig unngår du andre problemer som vi ser. Noen kirurger gjør photoshop eller jukser med lys,
00:14:07
vinkler og sminke før og etter. Har du noen tanker om det, eller hvordan fungerer det for deg i Berberleals? Jeg har mange tanker om det, for jeg syns det er veldig interessant. Og jeg tror mitt første spørsmål blir: Hvordan reklamerer du? I podkasten snakker vi mye om viktigheten av før
- og etterpå. For det man ser på før
- og etterpå, er teoretisk sett hva man får fra kirurgen.
00:14:39
Jeg tror mange tror at alle plastikkirurger er like. Men alle kirurger har et annet øye og en annen utseende som de liker. Så det er viktig å vite hva man får, og før
- og etterpå-kirurgi er nyttig. Slik finner mange pasienter i USA sin kirurg. "Jeg liker de resultatene." Eller de er aktive på Instagram eller sosiale medier. Så jeg spør deg: Hvordan markederer du? Hva får pasienter inn på ditt kontor?
00:15:13
De gjør mye forskning. Hovedsakelig pasientene som kommer til meg, blir henvist av noen som kjenner meg eller har vært pasient allerede. Det er det beste, forresten. Men også i Norge er det vanlig at konsultasjonstidene er veldig lave. Og slik var det for noen år siden. Det var gratis, faktisk. Og jeg tror ikke at vår tjeneste burde være gratis. Absolutt ikke.
00:15:47
Jeg tror vi gir gode råd. Jeg gir alle mine pasienter 45 minutter til en konsultasjon. Selv om de ikke velger meg som sin kirurg, forlater de kontoret mitt med ny informasjon. Det er verdt noe. Og det er et signal om at det er litt mer alvorlig enn en gratis konsultasjon hvor du lurer folk til å komme inn, og så skal du snakke dem over og ha operasjon. Så det føles ikke bra å gjøre de gratis konsultasjonene.
00:16:22
Men jeg synes det er fint at det ikke koster for mye. For det lar pasientene være åpne for å gjøre mange konsultasjoner. Så jeg ser pasienter som har gjort to-tre-fire konsultasjoner før de velger klinikk eller kirurg. Så det kommer vel inn i praksisen. Så vi lader konsultasjonsfrier. Og avhengig av hvor du er, og ditt nivå av erfaring, De kan være veldig dyre, eller på den mer moderate siden.
00:16:56
Men våre er annerledes, for de har allerede sett resultatene våre. Så de burde ikke se fire eller fem personer. Hvis de vil det, kan de se hvordan de kommer sammen med kirurgen. Men særlig med all markedsføringen vi kan gjøre, og med podkastene, er det så mange måter pasienter kan bli kjent med oss og resultatene våre på før de kommer inn. Er konsultasjonssystemet mandatert av ... Kan hver plastikkirurg bestemme hvor mye de vil lade?
00:17:26
Estetiske samfunn har lagt en minimumsfrihet. Så du kan lade mer hvis du vil, men det er en minimumsfrihet? Så pasientene kommer, snakker om deg, hører om deg, møter deg, ser deg på tomannshånd? Kan du legge "før
- og etter-eksamen" på nettsiden din? Nei, men vi kan vise "før
- og etter-eksamen" på kontoret. Hva er grunnen til det? Regjeringene vil ikke legge ut for mye informasjon og legge press på unge individer.
00:18:03
Ja, jeg tror det har vært snakket om i Amerika, om vi nå bør oppdra plastikkoperasjoner til mindreårige og 18-åringer. Og jeg skjønner det. Det er viktig. Vi vil ikke lage ... Min filosofi er at det beste valget alltid er å unngå operasjoner. Men vi ser hver dag hvor stor innflytelse det kan ha på pasientens liv.
00:18:35
Så det er litt vanskelig. For en gang tror du at du ikke skal operere, men samtidig vet du hvor mye det kan være av verdi for individet. Så jeg tror det alltid er litt vanskelig, men det viktigste er at det er bra eller viktig at pasientene har god informasjon. Og så kan de ta et godt valg for dem. Ja, det er det viktigste. Jeg er enig. Men med det tror jeg i hvert fall i hodet at jeg har en idé.
00:19:12
Eller du kan si meg feil, men jeg tror i Norge er pasientene litt mer ... De er mer forsiktige, de ser kanskje mer etter naturlige resultater, og som L.A. eller Beverly Hills er litt mer glamour eller ... Jeg har en følelse av at pasienter kommer ut av kontoret og kanskje er mer stolt av gjesten på nesen eller ... Her vil de gjemme seg i mørket. Nei, du tar ikke feil. En del av dette er generert av sosiale medier. Folk vil at folk skal vite at de har hatt plastisk operasjon.
00:19:44
Av mange grunner føler noen behovet for å dele sine historier. Andre har det som et statussymbol. Så jeg tror folk er mye mindre nølende med å snakke om å ha plastisk operasjon og dele sine historier. Og det er litt av en ære å komme ut av legekontoret med nesen blinket ut eller bandasjene rundt ansiktet. Jeg er i midten av Beverly Hills, og du ser disse pasientene gå rundt gata. De skjuler ikke det de har gjort.
00:20:16
De samme pasientene går på Instagram eller TikTok og forteller hele sin kirurgiske historie, fra konsultasjon til operasjon. Så de deler med hele verden? Ja. Det er ingen mystikk. Så jeg tror det er litt mindre hemmelighet rundt det. Det er litt mer vanlig, tror jeg. Jeg ser en endring i det håret også, særlig for ypperste blæfferoplastikk. Mye mer akseptabelt.
00:20:47
Noen ganger ser jeg det nesten som om det sprer seg på kontoret. Hvis en av arbeiderne kommer hit og kikker på døra, og i løpet av månedene vet du at det kommer flere fra ... Du ser dem alle komme, for når én person er ferdig ... Det er litt positivt på en måte, for disse pasientene er veldig glade for det. Og kan snakke om pros og kons sammen. Ja, jeg ser det. Særlig ved øyelidoperasjon. Det er ingen stor endring, men folk trenger det.
00:21:22
Det er nesten noe medisinsk som skjer. Så jeg ser at andre plastikkprosedyrer kanskje ikke har så mye stigma. Hva om noen kvinner kommer inn på mitt kontor og fortsatt skammer seg? Jeg vet ikke om du ser sånne pasienter, men jeg har pasienter som sier... De kler ikke på seg foran partneren og er skamfulle over hvordan kroppen deres ser ut og føler seg.
00:21:53
Ser du disse pasientene trass i det åpne samfunnet du bor i? Ja, det gjør vi definitivt. Jeg har en stor vekttap-befolkning. Dette er pasienter som har mistet mye vekt fra ulike kirurger eller medisiner. Dette er pasienter som aldri har hatt det behagelig. Når de var overvektige, følte de seg ikke bra. Og så mistet de vekten, og så hadde de ekstra hud. Så jeg har hatt pasienter som har sagt:
00:22:25
"Mannen min eller partneren min har ikke sett meg naken på årevis." Og så gjør vi operasjonen, og alle ser dem naken. Så jeg tror det alltid vil være folk og pasienter som er ulykkelige. Ufornøyd med hvordan de ser ut. Det er ikke nødvendigvis norsk eller amerikansk. Det høres ganske likt ut. Det er som private personlige problemer. Forskjellen er at i Amerika forteller de hele historien om plastisk operasjon.
00:23:00
Jeg tror det runder opp i forhandlingene. Vi har snakket litt om hva som er likt og annerledes. Feltet plastisk operasjon og også pasientbefolkningen. Så jeg vil si tusen takk for at du kom. Jeg har lagd en liten gave til deg. Dette er noe som heter "Face Formula". To produkter. Det er en norsk kosmetikkvare. Jeg liker det veldig godt selv og håper du også kan nyte det. Jeg gleder meg til å bruke det. Takk.
00:23:31
Tusen takk for at dere lyttet til vår podkast "Under huden". Følg oss gjerne på Asteta Klinikk, og send gjerne spørsmål eller kommentarer. Dere kan også nå oss via vår e-post: post@asteta.no. Så høres vi i neste episode. Tusen takk. Ha det bra!