Jeg er god til å planlegge, liker å jobbe strukturert. At verden skulle rammes av pandemi akkurat i den perioden jeg skulle etablere Norges nye senter for plastikkirurgi var imidlertid vanskelig å forutse. Enormt mye skulle ordnes. Lokaler og byggeplaner, ulike forhandlinger med leverandører, ansettelser og alt mulig annet rundt driften. Så ble omtrent alt av fysiske møter umulig. Som så mange andre satt jeg plutselig i et tilsynelatende uendelig antall digitale møter i stedet. Foran skjermen på hjemmekontor. På Teams og på Zoom.
Vi som driver med plastisk kirurgi har et stort ansvar i kjølvannet av pandemien.
For mange – meg inkludert – har det vært nytt og uvant at man i slike møter da også ser seg selv på skjermen. Hele tiden. Pandemien har gjort oss bedre kjent med mye: Våre hjem, de vi bor sammen med, vårt immunforsvar – og våre ansikter. Med så mange digitale møter er det en slags følelse av å se deg selv i speilet åtte timer om dagen.
Zoom øker etterspørsel etter plastisk kirurgi
Nå viser noen til «Zoom Boom» som årsak til en sterkt økende etterspørsel etter plastisk kirurgi og kosmetiske behandlinger. I en spørreundersøkelse gjort blant pasienter hos amerikanske hudleger oppga over 80 prosent videokonferansen og digitale møter som en grunn for å kjøpe behandling. Nesten like mange svarte at de har blitt mindre fornøyd med eget utseende under pandemien.
«Lockdown Face» har blitt en greie, men vinkel, lyssetting og ulike begrensninger med bruk av et kamera gjør at det du ser på skjermen i et digitalt møte ikke nødvendigvis er helt representativt. Webcamera og selfiecamera gir forvrengning av bildet, dvs. fisheye effekt som gjør at man ser annerledes ut på skjermen enn hvordan man faktisk ser ut i virkeligheten. I tillegg kan Covid og nedstengning gjøre mennesker nedstemt, gjøre at enkelte vurderer seg selv og eget utseende mindre gunstig.
Ikke bli et offer
For en tid tilbake gikk The British Association of Aesthetic Plastic Surgeons (BAAPS) ut med en kraftig advarsel: «Ikke bli offer for skruppelløse aktører som selger kirurgi som en quick fix etter nedstengningen». Bekymringen til den britiske bransjeorganisasjonen er at flere skal bite på markedsstunt som lurer dem inn i «panikkjøp» av plastikkoperasjoner.
Nedstengningen under pandemien har også gitt et massivt oppsving av digitale konsultasjoner i bransjen for plastikkirurgi.
Det gir dessuten stor grunn til bekymring dersom useriøse aktører bruker digitale konsultasjoner og lett tilgjengelige bookingløsninger online til negativ påvirkning på sårbare pasienter, som så kan komme til å ta forhastede beslutninger om kirurgi og behandlinger uten en passende «cooling off»-periode.